Viktigt att cykla snabbare än mitt virtuella jag

Sedan knappa två år består min huvudsakliga träning av att cykla i garaget. Tråkigt? Märkligt nog är det precis tvärtom, på många sätt bättre än i verkligheten. Med cykeln monterad på en ställning med rullbroms på bakhjulet och fäste för framgaffeln där fram, kopplat via usb till en gammal dator med det eminenta programmet Magic från Tacx i. Där finns tre olika banor, en sydeuropeisk bergsträcka, en velodrom och ett holländskt landskap med växthus och vindkraftverk. Du rör dig i landskapet på samma sätt som i del flesta racingspel, med den skillnaden att dina ben bestämmer farten, det går fort nerför och trögt uppför. En enorm fördel är att publiken hurrar, fåglarna kvittrar, solen skiner, korna råmar och det inte blåser. Alltid! Dygnet om! Visa mig den natur som slår detta!

Välj landskap, välj bana och sist men inte minst, välj motståndare. Det är här det geniala kommer in, jag kan nämligen cykla mot mig själv. Alla tidigare lopp finns lagrade och jag dyker upp på skärmen, (komplett med cykel, hjälm och teamtröja), som max fem motståndare som mitt real-life-jag har att spöa. Tillfredställelsen av att mitt äldre verkliga jag orkar cykla från ungtupparna i datorn är fantastisk och ger en kortvarig tro på den egna ödödligheten och det ständiga förbättrandet. Hemska tanke, den dagen jag inte orkar med detta längre.....

Spana in på:
www.tacx.nl

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits